O priebehu celého správneho konania vedie regionálny úrad verejného zdravotníctva spisový materiál. V rámci spisového materiálu (ďalej len "spis") príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva (ďalej len "RÚVZ") zaznamenáva všetky štádiá správneho konania, od jeho začiatku, až po ukončenie, prípadne až po úkony, ktoré viedli k vymáhaniu nedoplatku, pokiaľ takýto vznikol. Pritom nazerať do spisov môže len zákonom presne ustanovený okruh subjektov. V prípade iných subjektov RÚVZ dôkladne zváži odôvodnenosť ich požiadavky. Taktiež sú určité kategórie údajov, ktoré zo spisu nemôžu byť sprístupnené a RÚVZ musí urobiť náležité opatrenia preto, aby sa tak nestalo v danom prípade. Pritom RÚVZ má plnú zodpovednosť za právnu súladnosť procesu sprístupnenia údajov zo spisov, ktoré vedie.
Obsah spisu vedeného RÚVZ v správnom konaní
Podľa § 59 ods. 1 zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov platí, že orgány verejného zdravotníctva (sem patria aj RÚVZ) v konaní o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb postupujú podľa všeobecných predpisov o správnom konaní, ktorým je zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len "správny poriadok"), ak tento zákon neustanovuje inak. Preto aj na proces sprístupňovania informácií zo spisu účastníkom správneho konania a iným subjektom sa vzťahuje, okrem osobitnej právnej úpravy, aj správny poriadok primerane.
Obsahom spisu, ktorý vedie RÚVZ, je preto celý priebeh, ktorý zachytáva všetky procesné úkony účastníkov správneho konania, iných subjektov a RÚVZ, ktoré prebehli počas jednotlivých štádií správneho konania. Preto obsahom spisu sú napríklad tieto obsahové súčasti:
-
začatie správneho konania,
-
priebeh správneho konania, ktorého podstatnou súčasťou je aj dokazovanie,
-
vydanie prvostupňového rozhodnutia RÚVZ,
-
odvolacie konanie,
-
prípadné procesné úkony RÚVZ v súvislosti s vymáhaním peňažného alebo nepeňažného plnenia.
Začatie správneho konania
Podľa § 18 správneho poriadku sa správne konanie začína aj na podnet RÚVZ, ktorý je správnym orgánom. Tak napríklad RÚVZ sa môže dozvedieť o závažných porušeniach hygienických predpisov v prevádzke podnikateľa aj z televízneho vysielania a musí z úradnej moci začať proti podnikateľovi správne konanie o uložení pokuty v danom prípade. V súlade s § 18 ods. 2 správneho poriadku pokiaľ sa správne konanie začína na podnet RÚVZ, je správne konanie začaté dňom, kedy tento RÚVZ urobil voči účastníkovi správneho konania prvý úkon. Týmto úkonom je v súlade s § 18 ods. 3 správneho poriadku upovedomenie účastníka správneho konania o začatí správneho konania.
Správne konanie sa môže začať aj z podnetu účastníka správneho konania. Preto, aby mohlo podanie spôsobiť právnym poriadkom ustanovené právne následky, musí popri formálnych náležitostiach spĺňať aj jednotlivé obsahové náležitosti, ktoré sú ustanovené nielen
správnym poriadkom, ale aj osobitnou právnou úpravou. Podľa § 19 ods. 2 správneho poriadku musí podanie v správnom konaní obsahovať tieto náležitosti:
-
kto ho podáva,
-
akej veci sa týka,
-
čo sa navrhuje,
-
podanie v elektronickej podobe podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci musí obsahovať identifikátor osoby účastníka konania podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci
, ktorým je zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov,
-
osobitné právne predpisy môžu ustanoviť ďalšie náležitosti podania.
Priebeh dokazovania pred RÚVZ v správnom konaní
Súčasťou spisu sú aj jednotlivé dôkazy, ktoré boli RÚVZ v správnom konaní vykonané v súlade s právnou úpravou.
Správny poriadok ustanovuje jednotlivé dôkazné prostriedky demonštratívnym právnym výpočtom. V tomto prípade teda nejde o taxatívny výpočet a je možné, aby RÚVZ vykonal aj iné dôkazné prostriedky, ktoré správny poriadok výslovne neustanovuje, ale ktoré môžu prispieť k objasneniu skutkového stavu veci, ktorá sa pred RÚVZ prejednáva. Každý dôkazný prostriedok však musí byť dosiahnutý v súlade so zákonom, inak RÚVZ nemôže byť vykonaný.
Pri dokazovaní musia RÚVZ spolupracovať nielen s inými správnymi orgánmi pri zisťovaní materiálnej pravdy, ale taktiež s inými štátnymi orgánmi, napríklad so súdmi. Pokiaľ vznikne akákoľvek otázka, ktorá je v konaní pred iným správnym orgánom alebo súdom, tak rozhodujúci RÚVZ má právnu povinnosť prerušiť predmetné správne konanie a vyžiadať si od daného správneho orgánu alebo súdu podklady, a až následne môže pokračovať v danom správnom konaní. Podstatným je preto aspekt vzájomnej informovanosti, ktorý sa vzťahuje nielen na správne orgány, ale aj na štátne orgány. Uvedený aspekt je potrebné dodržiavať aj z hľadiska možného protiprávneho súbehu právnych zodpovedností, totiž nemôže sa stať, aby fyzická osoba bola za jeden a ten istý skutok stíhaná trestnoprávne v podobe uloženého trestu, a aj administratívnoprávne v podobe uloženia pokuty za priestupok na úseku verejného zdravotníctva v danom prípade.
______________________________
UPOZORNENIE:
Pri dokazovaní je potrebné, aby RÚVZ pristupoval k predloženým dôkazným prostriedkom extenzívnym náhľadom a výkladom, keďže podľa § 34 ods. 1 správneho poriadku na dokazovanie možno použiť všetky prostriedky, ktorými možno zistiť a objasniť skutočný stav veci a ktoré sú v súlade s právnymi predpismi.
______________________________
Preto jednotlivé dôkazné prostriedky, ktoré sú ustanovené v § 34 ods. 2 správneho poriadkunepredstavujú taxatívny výpočet dôkazných prostriedkov a môžu byť ešte aj iné,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).