Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Online časopis

Zvládnutie frustrujúcej komunikácie s pacientom

Dátum: Rubrika: Ekonomika a manažment

Počas svojej praxe sa každý lekár stretne s rôznymi typmi pacientov. Zvláštnou a komplikovanou skupinou sú pacienti neustále sa sťažujúci na rôzne zdravotné problémy, ktoré však lekár nedokáže pomocou akýchkoľvek medicínskych postupov a vyšetrení identifikovať. Napriek tomu sťažnosti a ponosy pacienta pokračujú a jeho frustrácia sa čoskoro prenesie aj na lekára. Komunikácia s pacientom, ktorého problémy nie je možné medicínskymi postupmi zistiť, patrí nie k tým najhorším prípadom, ale často k tým najmenej príjemným.

Podobný scenár dôverne poznajú mnohí lekári zo svojich ordinácií: počas ordinačných hodín lekár vyšetruje pacientov bez väčších komplikácií, darí sa mu aj dodržiavať časový harmonogram. Keď sa však pozrie na svoj ďalší program, jeho nálada sa náhle prepadne do skľúčenosti. Dôvodom sú poslední traja objednaní pacienti. Stretnutia s nimi sú pre neho frustrujúce, a tak len ťažko zakrýva svoju nechuť pred tým, čo ho v najbližších chvíľach očakáva. Poďme si uvedených troch pacientov predstaviť:

Prípad 1: Pán A je vo veku 44 rokov. Ide o právnika pracujúceho trvalo pod značným tlakom, takže tomu zodpovedá aj jeho každodenný pracovný výkon. Má chronické bolesti hlavy, na ktoré si už niekoľko rokov sťažuje. Ani kompletná anamnéza toho veľa neprezradí. Vyšetrenia naznačujú, že príčinou bolestí hlavy, ktorými trpí, je permanentný stres a napätie. On však požaduje magnetickú rezonanciu hlavy. Neustále a opakovane tvrdí, že tam musí byť nejaký problém. Odvoláva sa na predošlé vyšetrenia: „Ak mi môj predošlý lekár, jeden z najlepších odborníkov v krajine, predpísal vyšetrenie magnetickou rezonanciou, tak prečo to odmietate urobiť aj vy?

Prípad 2: Pán B je 37-ročný muž, ktorý stratil svoj domov pri živelnej katastrofe. Aj keď pri tom utrpel len menšie fyzické zranenia, necíti sa stále zdravotne v poriadku. Podarilo sa mu vyvinúť si chronickú a vysiľujúcu muskuloskeletálnu bolesť v oblasti krku a chrbta. Od tej doby nie je schopný pracovať. Počas posledných dvoch návštev pán B požiadal o zvýšenie dávok oxykodonu. Trval na tom, že nič iného mu nedokáže zmierniť jeho bolesť. Keď mu lekár navrhol neopioidné analgetikum rozplakal sa: „Nikto neberie moje zranenie vážne! Ani vy mi neveríte, že mám bolesti!“

Prípad 3: Pani C je 65-ročná sociál­ne izolovaná vdova, ktorá už pred niekoľkými rokmi stratila manžela. Sťažovala sa na mnoho problémov: únavu, bolesti brucha, chrbta a kĺbov, závrate a pod. V dôsledku toho prešla množstvom diagnostických vyšetrení, včítane kolonoskopie. Absolvovala rôzne krvné testy, všetky s negatívnym výsledkom. Návštevy pani C sú vždy dlhšie, prekračujú obvyklých 20 minút. Pri pokuse o ukončenie stretnutia zo strany lekára zvyčajne prichádza s novými problémami: „Pred dvoma dňami som mala bolesť v oblasti brušnej a ľavej lopatky. Myslím, že mám nejaké problémy. Môžete ma vyšetriť?“

Problémový pacient

Uvedené prípady sú pre lekára frustrujúce, ani nie tak pre ich klinickú zložitosť, ale skôr pre pretrvávajúce problémy v rámci interakcie lekára s pacientom. Pre pacientov s podobnými nezistiteľnými problémami sú typické úzkosti, depresie a iné psychiatrické príznaky. Neustále prezentujú svoju nespokojnosť so starostlivosťou, ktorej sa im od lekára dostáva. Opakovane požadujú ďalšie testy a vyšetrenia, ktoré však vôbec nie sú nevyhnutné, alebo dokonca už boli niekoľkokrát uskutočnené. Z hľadiska primárnej starostlivosti sú podobné prípady zdrojom frustrácie lekára, a taktiež je problémom ich značná časová náročnosť, ktorej však nezodpovedá výsledný efekt. Naopak, nespokojnosť pacienta narastá a frustrácia sa prejavuje aj na strane lekára. Podobné prípady predstavujú aj zbytočné a nezanedbateľné náklady na zdravotnú starostlivosť. Podľa štúdií zaoberajúcich sa podobnou problematikou sa predovšetkým lekári primárnej starostlivosti stretávajú s podobnými prípadmi denne a do tejto kategórie pacientov patrí jeden pacient zo šiestich.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály