Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zlepšenie komunikácie zvýši bezpečnosť a spokojnosť pacientov
Dátum: Rubrika: Trendy
Americká nezisková organizácia The Joint Commission, ktorá sa zaoberá problematikou zdravotníctva, preskúmala databázu liečebných pochybení zaznamenaných v USA v posledných rokoch. Za hlavnú príčinu týchto chýb pri vykonávaní zdravotnej starostlivosti označila nedostatočnú komunikáciu. Prekonanie tohto problému tak predstavuje vážnu výzvu pre súčasné, nielen americké zdravotníctvo. Nedostatočná komunikácia totiž neprebieha len medzi pacientom a lekárom, ale vážne nedostatky boli zistené aj v komunikácii medzi lekármi a zdravotnými sestrami, medzi samotnými lekármi, ako aj v skupine zdravotných sestier. Osobitne kritickou je situácia pri striedaní zmien personálu zdravotníckeho zariadenia.
Nesprávna komunikácia medzi zdravotníckymi pracovníkmi vedie k zlým skúsenostiam s výkonom zdravotnej starostlivosti nielen u pacientov, ale aj u ich príbuzných. Nesprávnou komunikáciu je však ohrozená nielen spokojnosť pacientov, ale predovšetkým ich bezpečnosť. Starostlivosť o pacienta trpí, keď poskytovatelia zdravotnej starostlivosti nekomunikujú efektívne. Napríklad výskum realizovaný v rokoch 1995 až 2005 ukázal, že neúčinná tímová komunikácia je základnou príčinou približne 66 % všetkých zdravotných pochybení. Ďalšie štúdie uskutočnené počas posledných troch rokov potvrdzujú, že schopnosť lekára vysvetliť, počúvať a vcítiť sa do problémov pacienta môže mať na pacienta silný vplyv a určuje jeho následnú spokojnosť a skúsenosť so zdravotnou starostlivosťou.
Problémové odovzdávanie zmien
Ako uviedli vo svojej štúdii autori Bates a Gawande, zlyhávania v oblasti komunikácie, najmä tie, ktoré vyplývajú z nedostatkov pri odovzdaní zmien lekárov, sa ukázali ako spoločný faktor, ktorý je základom mnohých liečebných pochybení. Ďalšia štúdia od autora Brutona a kol. bola vykonaná s cieľom porozumieť tomu, čo sa deje pri odovzdávaní zmien medzi zdravotnými sestrami z perspektívy pacienta i samotných zdravotníckych zamestnancov. Výskumníci uskutočnili rozhovory s pacientmi a pracovníkmi na lekárskych a chirurgických oddeleniach nemocnice a osobitne sledovali aj to, ako prebiehalo odovzdanie zmien medzi zdravotnými sestrami. Pri výskume tím zistil rôzne štruktúry obsahu a štýly pri odovzdaní zmien medzi zdravotnými sestrami. Je samozrejmé, že nie všetky oddelenia budú vykonávať presne rovnaký spôsob odovzdávania, pretože majú rôzne potreby. Autori uvedenej štúdie navrhujú, aby boli zdravotné sestry vyškolené na skutoč
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.