Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Využitie mediálnych udalostí na prevenciu závažných ochorení?
Dátum: Rubrika: Trendy
Každý deň sme zaplavovaní množstvom informácií z rôznych typov médií, či už ide o tie klasické, ako rozhlas, televízia a noviny, alebo tzv. „nové“ médiá, ktoré predstavuje predovšetkým internet a s ním spojené sociálne siete. Nie je prekvapením, že mediálni teoretici hovoria o zahltení informáciami a nutnosťou naučiť sa informácie triediť na užitočné a tie, ktoré pre jedinca nemajú význam. Tým, že žijeme uprostred médií, nie sme schopní väčšinou uniknúť ich vplyvu a trendom, ktoré ovplyvňujú náš život. Jedným z trendov, ktorý je vnímaný značne negatívne, je kult celebrít, verejne známych osobností. Tomuto trendu je veľmi ťažké sa vyhnúť a či už v odbornej, alebo aj laickej verejnosti spôsobuje mnoho vzrušených diskusií o škodlivom vplyve tohto fenoménu. Vedci z americkej Indiana University School of Journalism však ponúkajú aj iný pohľad a snažia sa upozorniť, že fenomén celebrít, alebo verejne známych osobností, môže byť z určitého pohľadu aj prínosný, a to práve pri informovaní verejnosti o rôznych zdravotných rizikách a prevencii ochorení.
Štúdia tímu vedcov z oblasti žurnalistiky a masovej komunikácie uverejnená v Journal of Health Communication sa sústredila na udalosť úmrtia zakladateľa globálnej spoločnosti Apple Steve Jobsa v roku 2011. Predovšetkým v americkej verejnosti táto udalosť silne zarezonovala, predmetom rozhovorov sa stala aj v tak vzdialenej krajine, akou je Slovensko. Steve Jobs umrel na onkologické ochorenie pankreasu a vedci skúmali, či podobná udalosť nemá vplyv aj na prevenciu a odhaľovanie príznakov podobných ochorení.
Štúdia realizovaná na vzorke 1 400 dospelých respondentov zistila, že ihneď po oznámení úmrtia Stevea Jobsa si vyhľadala informácie o jeho úmrtí alebo onkologických ochoreniach všeobecne viac než tretina účastníkov prieskumu. Sedem percent si vyhľadalo konkrétne informácie o rakovine pankreasu. Hlavná autorka štúdie Jessica Gall Myricková uvádza, že aj keď sa číslo 7 % môže zdať na prvý pohľad nízke, pri jeho aplikovan
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.