Právny diskurz sa potom koncentruje okolo témy, ako vymedziť osobu v právnom slova zmysle a ohraničiť floskulu "hodný ochrany", ktorá je bez ďalšieho pojmom neurčitým.
Právny základ interrupcií ďalej tvorí zákon č.
73/1986 Zb.o umelom prerušení tehotenstva (ďalej len "zákon"), ktorý bližšie upravuje podmienky a postup pri umelom prerušení tehotenstva. Na vykonávací predpis, ktorým je vyhláška, odkazuje aj ďalej spomínaný nález Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorý má pre svoje argumentačné závery, opierajúce sa o znalecké dokazovanie, inšpiratívny presah aj za našimi hranicami.
3)
Ide o známy a často citovaný
nález ÚS SR Pl. ÚS 12/01-297 zo 4. decembra 2007
, v ktorom plénum ÚS SR rozhodlo, že
"ustanovenie
§ 2 ods. 3 vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č.
74/1986 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len "vyhláška"), ktorou sa vykonáva zákon Slovenskej národnej rady č.
73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon"), nie je v súlade s
článkom 123 v spojení s
článkom 2 ods. 2 Ústavy SR."
V skratke možno uviesť, že základnou podmienkou interrupcie na žiadosť ženy, podľa platnej právnej úpravy, je podanie žiadosti tehotnou ženou v lehote nepresahujúcej 12 týždňov tehotnosti a absencia zdravotných dôvodov, ktoré by vykonaniu zákroku bránili (§ 4 zákona).
Pri umelom prerušení tehotenstva pritom lekár postupuje podľa § 7 citovaného zákona. Podľa § 2 ods. 2 uvedenej vyhlášky, bez ohľadu na trvanie tehotenstva, možno ho umelo prerušiť, ak je ohrozený život ženy alebo ak sa zistilo, že plod nie je schopný života alebo že je ťažko poškodený.
Navrhovatelia vo svojom podaní na Ústavný súd SR dôvodili, že právo na život je prvotným právom každého jednotlivca a je základných právom a podmienkou existencie ostatných práv, pričom
§ 7 ods. 1 OZupravuje postavenie nascitura (plodu) za predpokladu, že sa narodí živý. V niektorých európskych krajinách je ľudskému životu poskytnutá ochrana od okamihu počatia alebo nidácie (uhniezdenia) oplodneného vajíčka. V našej právnej úprave, čo je z nášho pohľadu kľúčová časť predmetného podania navrhovateľov,
"§ 4 zákona umožňuje vykonanie interrupcie v prvých 12 týždňoch tehotenstva bez preukázania konkrétneho dôvodu, len na základe žiadosti ženy, čo znamená, že nenarodený ľudský život do 12. týždňa svojho vývoja nepožíva žiadnu ochranu".
Nenarodený život v prvých 12 týždňoch, ako pokračuje zdôvodnenie návrhu, nie je o nič menej hodný ústavnej ochrany, ako nenarodený život po 12 týždňoch svojho vývoja.
Právny problém meritórne tak ostáva v zajatí určitého spoločenského konsenzu, ktorý neprekročil horizont základného etického sporu týkajúceho sa otázky, či je
"potenciál už život, alebo len možnosť a schopnosť stať sa životom"
(in: stanovisko navrhovateľov). Alebo právne presnejšie, či nositeľom (subjektom) práva na život je nasciturus (plod) alebo až narodený človek. Inými slovami, či je možné ochranu hodnoty života ako rímsko-právnu maximu (u nás vymedzenú ustanovením
článku 15 ods. 1 Ústavy SR, ktorá má nižšiu mieru konkrétnosti tohto záväzku, ako aj inú mieru intenzity jej ústavnej ochrany), v ktorej chápaní je nasciturus skôr objektom, a nie subjektom práv a povinností, v
arbitrárnej lehote 12 týždňov stavať vôbec do kontrapozície k právu na ochranu súkromia, ak