Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Online časopis

Príklady nedodržiavania práv pacientov a zdravotníckych pracovníkov a návrhy na ich riešenie

Dátum: Rubrika: Očami lekára

Naše zdravotníctvo stále nemá požadovanú európsku úroveň. Príčin je mnoho. Ak by sa aj dnes začalo s ich odstraňovaním, úroveň vyspelej Európy by sme zrejme dosiahli až za niekoľko desiatok rokov. A to nemám na mysli len jeho ekonomickú úroveň. Sú však procesy, ktoré sa dajú zrealizovať veľmi rýchlo a s minimálnymi nákladmi, možno v priebehu pár rokov. Viacerým problémom, spomínaným v tomto článku, sme sa už viackrát venovali, no zmeny sú stále v nedohľadne.

Hospitalizácia pacienta a jeho práva

Klasickým príkladom porušovania nielen Charty práv pacientov [1], ale aj zákonov, ktoré platia pre oblasť komunikácie s pacientom a zachovávanie mlčanlivosti zdravotníckych pracovníkov, sú tzv. veľké vizity. V nemocničných izbách sú dve tri, niekedy pri preplnených oddeleniach aj viac lôžok, ktoré od seba nie sú ničím oddelené. Na veľkú vizitu spravidla chodí vedúci lekár pracoviska, izbový lekár, vrchná a staničná sestra a ak ide o výučbové pracovisko, tak aj študenti strednej alebo vysokej školy, čo je spolu najmenej 10 ľudí. Veľká vizita vo väčšine slovenských nemocníc prebieha tak, ako pred 25 rokmi, teda izbový lekár popisuje primárovi stav pacienta, vykonané vyšetrenia a plán ďalšieho postupu. Primár sa občas niečo opýta pacienta, prípadne ho pred všetkými zbežne vyšetrí. Všetko sa to deje za asistencie uvedených účastníkov vizity a ostatných pacientov, ktorí ležia v spoločnej nemocničnej izbe.

Návrh riešenia: Inšpiráciu možno hľadať v zahraničí, kde to funguje. Napr. v Kanade je okolo postelí vo viaclôžkových izbách nepriehľadný záves, ktorý vytvára aj zvukovú bariéru. Pri vyšetrovaní je odkrytá len potrebná časť tela pacienta. V rámci štúdia, ale aj v postgraduálnom vzdelávaní, sa na dodržiavanie uvedených pravidiel kladie prísny dôraz. Okrem zdravotníckych pracovníkov by preškolení u nás mali byť aj všetci vedúci pracovníci oddelení a kliník, ktorým zároveň treba ­vytvoriť podmienky, aby nadobudnuté vedomosti mohli uplatniť v praxi. Nové zdravotnícke zariadenia by sa už mali projektovať tak, aby sa pamätalo na zachovanie súkromia pacienta pri vizite. A keď sa aj v tých pôvodných vytvoria podmienky na zlepšenie, prijať následne právny predpis, ktorý by im to nariadil v praxi dodržiavať.

Kontrola a motivácia pacienta

V rámci liečebno preventívneho režimu je pacient povinný riadiť sa pokynmi zdravotníckeho personálu. Avšak jeho porušovanie, najmä pri liečbe v domácom prostredí, je prakticky nekontrolovateľné. Tí, ktorí režim dodržiavajú a starajú sa aj preventívne o svoje zdravie, nemajú prakticky žiadne výhody. Každá zdravotná poisťovňa okrem povinných preventívnych prehliadok poskytuje poistencom aj rôzne bonusy, avšak často nie také, ktoré by motivovali poistenca starať sa o svoje zdravie. Dôvodom môže byť aj legislatíva, ktorá neumožňuje zodpovedným poistencom platiť napr. nižšie odvody na zdravotné poistenie. Projekt, ktorý je založený na tomto princípe, už lokálne testuje poisťovňa Dôvera, avšak zatiaľ je obmedzený regionálne aj počtom lekárov a pacientov, ktorí sú do neho zapojení.

Návrh riešenia: Ak štát legislatívou nezvýhodňuje občanov, ktorí sa starajú o svoje zdravie, mali by tak robiť zdravotné poisťovne. Okrem intenzívnejších kontrol, zameraných na dodržiavanie liečebno preventívneho režimu počas práceneschopnosti, by mali poskytovať bonusy poistencom aj podľa toho, koľko vzhľadom k veku, dĺžke poistenia v danej ­poisťovni čerpali na zdravotnú starostlivosť a za čo. Ak je napr. poistenec závislý na návykovej látke alebo si úraz či chorobu spô

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály