Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Neformálne platby dostávajú najmä všeobecní lekári
Kategória: Spravodajstvo
Neformálne platby dávajú pacienti najčastejšie všeobecným lekárom. HPI podotýka, že častejšie dávajú neformálne platby pacienti lekárom dobrovoľne.
BRATISLAVA 22. novembra (SITA) - Najviac neformálnych platieb v zdravotníctve dávajú pacienti všeobecným lekárom, nie však v podobe vyžiadaných úplatkov, ale vo forme ďakovného či tzv. nevyžiadanej korupcie (akejkoľvek neformálnej platby, ktorú poskytli svojvoľne). V dožadovaní sa úplatkov zase vedú chirurgovia a gynekológovia. Najčastejšie sa pacienti snažia dobrovoľne zavďačiť lekárom bonboniérou, či inou sladkosťou prípadne alkoholom. Vyžadované od nich na druhej strane sú skôr peniaze, najčastejšie vo výške od sto do 333 eur.
Vyplýva to z projektu Health Policy Institute (HPI) Bez úplatku. Údaje vyhodnocovali za prvé dva mesiace jeho fungovania, projekt pokračuje aj naďalej. Ako však upozorňuje analytik HPI Roman Mužik, neformálne platby nie sú automaticky úplatkom, radí sa medzi ne aj spomínané ďakovné či nevyžiadaná korupcia. "Nie všetko čo je neoficiálne, je automaticky aj nelegálne," konštatuje Mužik.
Do projektu sa zapojilo 1 190 respondentov. Až 843 z nich priznalo, že dalo neformálnu platbu v akejkoľvek podobe. V 41,3 % išlo o nevyžiadanú korupciu, 32,9 % tvorilo ďakovné a 25,9 percenta prípadov boli vyžiadané úplatky. "Treba sa pozrieť na obe strany tejto korupčnej transakcie, na jednej strane sú lekári, ktorí si v 25 percentách vypýtali, na druhej strane je značná časť pacientov, ktorá úmyselne a svojvoľne platby dáva," podotýka Mužik.
Ako ďalej uviedol, najčastejším dôvodom, prečo respondenti dávali neformálnu platbu, bolo prejavenie vďaky, aby nemuseli čakať, ako i preto, aby sa dostali ku kvalitnému odborníkovi. Objavili sa však aj názory, že je to zo zvyku a patrí sa to. "Lekári si od pacientov najčastejšie vyžiadali neformálnu platbu z dôvodu, aby bolo o pacienta lepšie postarané, aby sa dostal ku kvalitnému odborníkovi, a aby vôbec pacientovi liečbu poskytli," povedal analytik HPI. Podľa inštitútu nie je možné výsledky prieskumu zo štatistického hľadiska považovať za reprezentatívne.
HPI na základe zistení sformuloval niekoľko odporúčaní ako znížiť výskyt neformálnych platieb v zdravotníctve. Inštitút odporúča zadefinovať zákonný nárok, zaviesť možnosť oficiálnej platby, či ochraňovať a motivovať ohlasovateľov korupcie. Za dôležité považuje aj obnovu dôvery v spravodlivosť či osvetu spotrebiteľov.
Na základe prieskumu prichádza HPI s ďalším projektom Poplatok nie je úplatok. "Cieľom je informovať o prítomnosti, nekoordinovanosti, v niektorých prípadoch aj nelegitímnosti niektorých poplatkov v zdravotníctve," uviedol Mužik. Projekt je založený na podnetoch od pacientov, resp. fotografií cenníkov v ambulanciách, ktoré im zašlú. Na základe tejto galérie vytvárajú analytici mapu poplatkov, pacienti tak môžu jednoducho zistiť, aké platby a v akej výške vyberá ten ktorý lekár. Doposiaľ zozbierali cez dvesto cenníkov. Doposiaľ najabsurdnejším poplatkom, ktorí zaznamenali, bolo predplatné na telefónne číslo za 200 eur ročne, služba zahŕňala súkromné telefónne číslo na lekára.
Témou poplatkov v zdravotníctve sa zaoberá aj ministerstvo zdravotníctva, ktoré ich aktuálne analyzuje.
© 2013, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.
Archív článkov
Aktuality
Inovatívny systém ePN prekročil významný míľnik v digitalizácii práceneschopnosti
Sociálna poisťovňa
Finančná podpora pre agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti
Ministerstvo zdravotníctva SR