Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Online časopis

Regulácia zdravotníckych služieb v kontexte Aktu o digitálnych službách

Dátum: Rubrika: Právo

Regulácia digitálnych služieb zažíva v súčasnosti veľký rozmach, a to predovšetkým v dôsledku prijatia dvoch nových právnych predpisov na úrovni Európskej únie, a to Aktu o digitálnych službách a Aktu o digitálnych trhoch. Digitálne služby zohrávajú v hospodárstve jednotlivých krajín dôležitú úlohu, pretože uľahčujú cezhraničný obchod a napomáhajú podnikateľom osloviť obrovské množstvo používateľov, ktorí sú často v pozícii spotrebiteľov. Napriek tomu predstavujú digitálne služby aj nemalé riziká súvisiace najmä s výrazným a ťažšie regulovateľným nárastom ich využívania, ktoré tak zohrávajú významnú úlohu aj pri šírení nezákonnych a škodlivých informácií.
V posledných rokoch dochádza tiež k vývoju a využívaniu nových elektronických informačných systémov v oblasti zdravotníctva spolu s elektronickými službami zdravotníctva. Súvis netreba hľadať len v pandémii ochorenia COVID-19, ale tiež v dynamickom rozvoji informačno-komunikačných technológií (ďalej len „IKT“) a v možnostiach, ktoré do poskytovania zdravotnej starostlivosti prinášajú. Autorka v príspevku analyzuje otázku, ktoré elektronické služby zdravotníctva v podmienkach Slovenskej republiky spadajú do pôsobnosti novej európskej legislatívy, a aké požiadavky môžu mať tieto predpisy na ich vývoj a používanie. Texty európskych predpisov boli skúmané najmä s ohľadom na to, aké typy zdravotníckych elektronických služieb na Slovensku existujú.
Európsky parlament a Rada Európskej únie prijali v roku 2022 nový právny predpis vo forme nariadenia pod názvom Akt o digitálnych službách
[1]
, ktorého účelom je prispieť k správnej činnosti vnútorného trhu so sprostredkovateľskými službami, a to vytvorením harmonizovaných pravidiel pre bezpečné, predvídateľné a dôveryhodné online prostredie, s cieľom uľahčiť inovácie a účinne chrániť základné práva vrátane zásady ochrany spotrebiteľa.
[2]
Ide o dlhoočakávanú legislatívu, ktorá má regulovať digitálne služby určitých parametrov. Zároveň v tom istom roku, o mesiac skôr, bol prijatý iný právny predpis, taktiež vo forme nariadenia, a to Akt o digitálnych trhoch.
[3]
Na základe neho sa majú v celej Európskej únii dodržiavať spoločné pravidlá vytvárajúce súťažeschopné a spravodlivé trhy digitálneho sektora v prospech všetkých používateľov.
[4]
Uvedené dva právne predpisy spôsobili v sektore digitálnych služieb veľké zmeny, ktoré musia byť reflektované v činnostiach a správaní všetkých poskytovateľov digitálnych služieb, ktorí spadajú do pôsobnosti nariadení, a to naprieč celou Európskou úniou.
Úvodom považujeme za dôležité ozrejmiť právnu terminológiu, ktorá sa v tejto oblasti vyskytuje a môže spôsobovať nejednoznačnosť v jej správnom používaní. Po masívnom vstupe a následnom obrovskom rozmachu informačno-komunikačných technológií do rôznych sfér života sa začali v strategických dokumentoch Európskej únie a postupne aj v legislatívnych aktoch objavovať nové výrazy, ktoré sa neskôr odzrkadlili aj v právnych poriadkoch jednotlivých členských štátov vrátane Slovenskej republiky. Termíny „
informatizácia
“ a „
elektronizácia
“ sa používajú rôzne, majú podobný obsah, avšak nejde o synonymá. V prípade informatizácie ide o proces, pri ktorom je dôraz kladený na spracovanie informácií pomocou IKT, zatiaľ čo pojem elektronizácia je pojem užší a predstavuje proces, pri ktorom sa sústreďujeme na zavádzanie a využívanie elektronických IKT vo všetkých činnostiach. Okrem toho poznáme aj pojem „
digitalizácia
“, pri ktorom dochádza k preneseniu hmotného obsahu do podoby spracovanej IKT. V nadväznosti na to sa potom možno stretnúť s vyjadreniami „
informačná služba
“, „
elektronická služba
“ či „
digitálna služba
“. Autor Boyer definuje elektronické služby ako
„interaktívne služby poskytované na internete s využitím moderných telekomunikačných, informačných a multimediálnych technológií.“
[5]
Okrem teoretickej charakteristiky uvedených pojmov existuje aj lokálna právna úprava, ktorá definuje niektoré technické výrazy z oblasti informačných technológií z hľadiska práva. Sú nimi napríklad „
informačná technológia
“ a „
informačný systém
“, ktoré sú vymedzené v zákone č. 95/2019 Z.z.o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ITVS“). Za informačnú technológiu môžeme podľa tohto zákona považovať prostriedok alebo postup, ktorý slúži na spracúvanie údajov alebo informácií v elektronickej podobe, najmä informačný systém, infraštruktúra, informačná činnosť a elektronické služby.
[6]
Informačný systém, ako jeden z príkladov informačnej technológie, predstavuje
„funkčný celok zabezpečujúci cieľavedomú a systematickú informačnú činnosť prostredníctvom technických a programových prostriedkov.“
[6]
Uvedený zákon sa nezaoberá výrazom „komunikačná technológia“, avšak zákonodarca zaradil komunikačnú technológiu pod informačnú technológiu, pretože časť informačnej technológie je zameraná na informačnú činnosť, ktorou je napríklad získavanie, spracúvanie, sprístupňovanie, prenos, archivácia a likvidácia údajov.
[6]
To znamená, že pomocou informačnej technológie môže dôjsť aj k poskytovaniu informácií, čo je primárnou úlohou komunikačnej technológie. V praxi sa ďalej môžeme stretnúť s výrazom „
digitálna technológia
“, ktorou možno označiť elektronickú technológiu vytvárajúcu, prenášajúcu a spracovávajúcu údaje a informácie pomocou reťazcov jednotiek a núl, pričom každá z nich sa nazýva bit. Akt o digitálnych službách napriek svojmu názvu neobsahuje definíciu pojmu digitálne služby, ale ustanovuje obsah výrazov „
služba informačnej spoločnosti
“ a „
sprostredkovateľská služba
“, zatiaľ čo Akt o digitálnych trhoch pracuje s výrazmi „
základná platformová služba
“, „
online sprostredkovateľská služba
“ či „
online služba sociálnej siete
“. Uvedené výrazy budú bližšie ozrejmené v ďalších častiach príspevku, avšak za základnú terminologickú tézu možno na účely tohto príspevku považovať to, že informatizácia, elektronizácia a digitalizácia majú jedného spoločného menovateľa, ktorým sú IKT, to znamená, že činnosti sú uskutočňované pomocou IKT, najčastejšie vo virtuálnom, inými slovami, kybernetickom priestore a často aj prostredníctvom celosvetovej siete Internet.
Elektronické služby v zdravotníctve
V nadväznosti na objasnenie pojmov uvádzame, že európske a slovenské strategické a legislatívne dokumenty používajú pre zdravotnícke služby poskytované v elektronickej podobe pomocou informačno-komunikačných prostriedkov výraz
elektronické služby zdravotníctva
. Máme za to, že tieto služby môžeme pomenovať aj ako služby digitálne, a to vzhľadom na to, že predpokladajú využitie elektronickej technológie pracujúcej na báze reťazcov jednotiek a núl, to znamená, že ide o podobu, ktorú možno spracovať počítačom ako jednou z najrozšírenejších IKT. Z toho dôvodu budeme aj v ďalšej časti príspevku používať tieto výrazy striedavo podľa kontextu, vždy však pôjde o služby spadajúce do oblasti elektronizácie zdravotníctva - e-Health. Pojem „e-Health“ zahŕňa konceptuálne všetky aspekty zdravia, nielen zdravotnú starostlivosť alebo poskytovanie zdravotných služieb, ale aj individuálne opatrenia na podporu zdravia, ktoré môžu prebiehať v domácnostiach, zdravotníckych zariadeniach alebo školách.
[7]
Vývoj a implementácia digitálnych služieb zdravotníctva predstavuje v súčasnom svete silný trend. K možnosti rozvíjania a využívania digitálnych služieb však musia byť splnené určité predpoklady, a to najmä politická vôľa pre ich zavedenie, zabezpečenie možnosti uskutočňovať elektronickú identifikáciu a autentifikáciu užívateľov a poskytovateľov služieb, hardvérové a softvérové vybavenie vrátane prístupu k sieti Internet, online portál zastrešujúci všetky potrebné informácie, formuláre a prístup k službám a v neposlednom rade informačné systémy, z ktorých sú získavané údaje pre realizáciu jednotlivých digitálnych služieb.
Na základe štúdia národných strategických dokumentov, právnej úpravy a ďalších prameňov zahŕňajúcich programy Európskej únie a právne informácie nelegislatívneho charakteru dostupné v rámci odborných webových sídel
[8]
uvádzame nasledujúci prehľad digitálnych služieb zdravotníctva Slovenskej republiky:
-
e-zdravie
- Národný portál zdravia,
-
elektronická zdravotná knižka,
-
pacientský sumár,
-
e-objednanie
- elektronické objednanie návštevy u lekára,
-
e-recept
- elektronické predpisovanie liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín,
-
e-vyšetrenie
- elektronický záznam o vyšetrení,
-
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály