Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Spôsoby doručovania písomností regionálnym úradom verejného zdravotníctva
Dátum: Rubrika: Právo
V priebehu správneho konania pred regionálnym úradom verejného zdravotníctva (ďalej len "RÚVZ") sa vydávajú listiny, ktoré je potrebné doručiť v súlade s právnou úpravou. Len riadne doručené listiny, ktoré boli príslušným RÚVZ doručené účastníkovi správneho konania, sa môžu stať právoplatnými a vykonateľnými. Pri doručovaní listín môže RÚVZ využiť napríklad elektronické doručovanie v súlade s osobitnou právnou úpravou. Pokiaľ však RÚVZ využije doručovanie svojich rozhodnutí napríklad prostredníctvom pošty alebo iného doručovateľa, musia byť splnené predpoklady pre doručovanie písomností do vlastných rúk. Taktiež je potrebné rozlišovať, či sa písomnosť doručuje fyzickej alebo právnickej osobe.
Prípady doručovania písomností RÚVZ v správnom konaní
Podľa § 59 ods. 1 zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov platí, že orgány verejného zdravotníctva (sem patria aj RÚVZ) v konaní o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb postupujú podľa všeobecných predpisov o správnom konaní, ktorým je zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len "správny poriadok"), ak tento zákon neustanovuje inak. Preto aj na proces doručovania jednotlivých písomností RÚVZ účastníkom správneho konania sa vzťahuje správny poriadok primerane.
Príklad č. 1:
V správnom konaní pred RÚVZ bol predložený účastníkom správneho konania list, ktorý adresoval účastník správneho konania svojej manželke a z ktorého vyplýva, že dodržiaval hygienické štandardy dané právnou úpravou. Odborný zamestnanec RÚVZ pri posudzovaní uvedenej súkromnej listiny túto nebral do úvahy z dôvodu, že nejde o verejnú listinu. S takýmto postupom nesúhlasil účastník správneho konania a tvrdil, že všetko, čo prispeje k objasneniu predmetu správneho konania pred RÚVZ musí byť brané do úvahy. Je uvedený názor účastníka správneho konania správny?
V správnom konaní pred RÚVZ bol predložený účastníkom správneho konania list, ktorý adresoval účastník správneho konania svojej manželke a z ktorého vyplýva, že dodržiaval hygienické štandardy dané právnou úpravou. Odborný zamestnanec RÚVZ pri posudzovaní uvedenej súkromnej listiny túto nebral do úvahy z dôvodu, že nejde o verejnú listinu. S takýmto postupom nesúhlasil účastník správneho konania a tvrdil, že všetko, čo prispeje k objasneniu predmetu správneho konania pred RÚVZ musí byť brané do úvahy. Je uvedený názor účastníka správneho konania správny?
Písomnosti majú význam v rámci priebehu dokazovania v správnom konaní. Pre posúdenie významu listiny v správnom konaní pred RÚVZ je podstatným posúdenie toho, či ide o verejnú alebo súkromnú listinu.
Pritom je potrebné konštatovať, že listiny nemajú rovnakú dôkaznú váhu, výpovednú hodnotu, z hľadiska dokázania objektívnej pravdy v správnom konaní. Preto je potrebné aj z praktického hľadiska rozlišovať jednotlivé druhy listinných dôkazov z hľadiska dôkaznej váhy v správnom konaní.
Verejnou listinou je pritom každá listina, ktorá je vydaná orgánom verejnej moci, teda nielen štátnym orgánom, ale aj územnou samosprávou a ktorá je spôsobilá preukazovať podstatné skutočnosti v správnom konaní. V rámci správneho konania môže ísť napríklad o rozhodnutia vydané orgánmi štátnej správy, napríklad ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy alebo miestnymi orgánmi štátnej správy. Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy sú upravené v zákone č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov. Pôsobnosť miestnej štátnej správy, okresných úradov je upravená v zákone č. 180/2013 Z.z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Verejnou listinou je taktiež rozhodnutie súdov alebo rozhodnutie orgánov finančnej správy. Taktiež je verejnou listinou každá listina, ktorú osobitné právne predpisy za verejnú listinu výslovne označujú.
V prípade verejnej listiny totiž platí
vyvrátiteľná právna domnienka, ktorou je prezumpcia správnosti jej obsahu.
Ide pritom o vyvrátiteľnú právnu domnienku, teda subjekt - účastník správneho konania môže preukázať, že skutočnosti, ktoré sú predmetom verejnej listiny, sú nepravdivé alebo sú už neaktuálne, inak sa ale predpokladá, že údaje, ktoré sú predmetom verejnej listiny, sú správne a pravdivé.V prípade súkromných listín uvedená vyvrátiteľná právna domnienka ohľadne prezumpcie správnosti ich obsahu neplatí a z pohľadu ich obsahu sú veľmi ľahko spochybniteľné účastníkom správneho konania. Súkromné listiny nevydáva orgán verejnej moci ale ide o osobnú korešpondenciu účastníka správneho konania voči inej osobe, napríklad blízkej osobe, ale aj voči komukoľvek inému.
Keď má účastník správneho konania záujem spochybniť hodnovernosť obsahu súkromnej listiny, postačuje tvrdenie, že údaje, ktoré sú v nej tvrdené, sú nepravdivé alebo neaktuálne a dôkazná váha uvedenej súkromnej listiny je spochybnená podstatnou mierou. Pritom ale platí princíp, že posudzovanie jednotlivých dôkazných prostriedkov je výlučným oprávnením RÚVZ, ktorý posúdi aj súkromnú listinu jednotlivo, a v spojení s inými dôkaznými prostriedkami. Preto nemožno vylúčiť, že RÚVZ aj napriek spochybneniu účastníkom správneho konania bude v plnej miere akceptovať obsah uvedenej súkromnej listiny. Napríklad sa tak môže diať vtedy, keď skutočnosť podstatnú pre priebeh správneho konania nemožno doložiť žiadnou verejnou listinou.
______________________________
UPOZORNENIE:
Podľa § 34 ods. 1 a 2 správneho poriadku platí, že na dokazovanie možno použiť všetky prostriedky, ktorými možno zistiť a objasniť skutočný stav veci a ktoré sú v súlade s právnymi predpismi. Dôkazmi sú najmä výsluch svedkov, znalecké posudky, listiny a ohliadka.
Uvedený výpočet dôkazov v správnom poriadkuje len demonštratívny, pričom za dôkaz možno považovať každú listinu, teda aj súkromnú, pokiaľ bola RÚVZ predložená. Preto možno uviesť, že názor účastníka správneho konania je správny.
______________________________
Príklad č. 2:
Účastník správneho konania bol vyzvaný odborným zamestnancom RÚVZ, aby mu predložil súkromnú listinu, konkrétne išlo o súkromnú korešpondenciu v danom prípade. Výzve RÚVZ účastník správneho konania nevyhovel s odôvodnením, že nejde o verejnú, ale súkromnú listinu, a teda nemá právnu povinnosť takýto dôkaz RÚVZ poskytnúť. Bol uvedený názor účastníka správneho konania správny?
Účastník správneho konania bol vyzvaný odborným zamestnancom RÚVZ, aby mu predložil súkromnú listinu, konkrétne išlo o súkromnú korešpondenciu v danom prípade. Výzve RÚVZ účastník správneho konania nevyhovel s odôvodnením, že nejde o verejnú, ale súkromnú listinu, a teda nemá právnu povinnosť takýto dôkaz RÚVZ poskytnúť. Bol uvedený názor účastníka správneho konania správny?
Podľa § 34 ods. 3 správneho poriadkuplatí, že účastník konania je
povinný navrhnúť na podporu svojich tvrdení dôkazy, ktoré sú mu známe
. Preto účastník správneho konania, pokiaľ má vedomosť o súkromnej listine, ktorá má vplyv na správne konanie pred RÚVZ, ju musí predložiť, a to aj bez vyzvania, príslušnému RÚVZ v danom prípade. Príslušný RÚVZ konal v súlade s platným právom, o čom svedčí aj § 37 ods. 1 a 2 správneho poriadku, podľa ktorého
RÚVZ môže uložiť účastníkovi konania alebo inej osobe, ktorá má listinu potrebnú na vykonanie dôkazov, aby ju predložil
. Predloženie listiny nemožno žiadať alebo môže sa odoprieť z dôvodov, pre ktoré nesmie byť vyslúchnutý alebo je oprávnený odoprieť výpoveď svedok (uvedený prípad však nenastal), pričom ide o kogentnú právnu úpravu.______________________________
UPOZORNENIE:
Taktiež aj v prípade súkromných listín platí, že účastník správneho konania má právnu povinnosť predložiť ich, za predpokladu, že by mohli prispieť k objasneniu skutkového stavu veci v súvislosti s predmetom správneho konania, ktoré pred RÚVZ prebieha. Tieto súkromné listiny musia byť účastníkom správneho konania predložené aj za predpokladu, že RÚVZ vyzve účastníka správneho konania na ich predloženie a určí mu za týmto účelom primeranú lehotu. V aspekte procesného priebehu preto nejestvuje rozdiel v predkladaní súkromných a verejných listí
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.