Inštitúcie Európskej únie (ďalej len „EÚ “) využívajú verejné zákazky na nákup služieb, dodávky tovaru a stavebné práce. Verejné zákazky sa zadávajú prostredníctvom výziev na predkladanie ponúk. Ako súčasť jednotného trhu sa v právnych predpisoch EÚ stanovujú minimálne pravidlá verejného obstarávania s cieľom zabezpečiť základné zásady transparentnosti, rovnaké zaobchádzanie, verejné výberové konanie a primerané procesné riadenie. Vytvára sa tým konkurencieschopný, otvorený a dobre regulovaný trh verejného obstarávania na podporu rastu pracovných miest a investícií v EÚ .
Zvyčajne sa musia všetky zákazky so strednou a vyššou hodnotou udeľovať formou súťažného konania (verejných obstarávaní), aj keď existuje niekoľko výnimiek: kúpa nehnuteľnosti, prípady mimoriadnej naliehavosti a prípady, keď existuje len jeden možný dodávateľ.
V prípade zákaziek s vyššou hodnotou vychádzajú vnútroštátne pravidlá z pravidiel EÚ v oblasti verejného obstarávania. Limitné hodnoty, na základe ktorých sa určuje, kedy sa uplatnia pravidlá EÚ, závisia od predmetu nákupu a od toho, kto tento nákup realizuje. Tieto finančné limity sa pravidelne revidujú a sumy sa mierne upravujú.
Hlavné limitné hodnoty:
-
140 000 eur v prípade väčšiny druhov služieb a dodávok tovarov nakúpených ústrednými orgánmi štátnej správy,
-
5 382 000 eur v prípade zmlúv o zhotovení.
V prípade cezhraničných ponúk je právo zapojiť sa do verejného obstarávania v ktorejkoľvek krajine EÚ bez diskriminácie, používať sprievodné doklady vydané v SR, na rovnaký prístup k informáciám týkajúcim sa ponúk a na prístup k postupom preskúmania.
Vylúčený môže byť účastník, ak neplatí dane alebo príspevky na sociálne zabezpečenie, je zapojený do korupcie alebo má prepojenie so zločineckými skupinami, alebo ak je v konkurze alebo je vinný z hrubého profesionálneho pochybenia.
Ponuky sa hodnotia formou prideľovania bodov na základe vopred zverejnených kritérií, pričom každá kategória má určitú hodnotu.
Vzhľadom na to, že veľká časť podmienok verejného obstarávania je v rámci EÚ zhodná a na druhej strane slovenská rozhodovacia prax v tejto oblasti je veľmi sporá, zastávame názor, že oboznámenie sa s českou rozhodovacou praxou v tejto oblasti je veľmi užitočné a prínosné.
Zadávacie podmienky
V správnom konaní navrhovateľ namietal nastavenie technických podmienok zadávateľom diskriminačným spôsobom, pretože ich podľa jeho názoru môže splniť len jeden výrobca. Predmetom plnenia prešetrovanej zákazky bola dodávka
centrálneho dynamického rotačného záložného zdroja elektrickej energie
(ďalej len "DUPS/DRUPS"), ktorý mal nahradiť doterajšie decentralizované elektronické batériové zdroje. Stanovené požiadavky mali podľa navrhovateľa vo svojom súhrne odkazovať na riešenie jedného výrobcu.
Úrad na ochranu hospodárskej súťaže v Brne (ďalej len "úrad") prešetrením nezískal žiadne informácie, ktoré by nasvedčovali, že podmienky, stanovené zadávateľom, odkazovali na konkrétneho výrobcu alebo výrobok, avšak súčasne získal indície, že stanovené podmienky výrazne konvenujú s technickým riešením a parametrami spoločnosti K., konkrétne išlo o požiadavku na elektromagnetickú spojku a jednoložiskový alternátor. Tieto mali byť takýmto spôsobom podľa vyjadrenia zadávateľa stanovené jednak z ekonomických dôvodov (zníženie prevádzkových nákladov, prácnosti, počtu servisných úkonov a na druhej strane z dôvodov technických (minimalizácia vibrácií ložísk, zvýšenie ich životnosti, zníženie trecieho momentu, a tým aj zníženie strát v sústrojí).
V pôvodnom prvostupňovom rozhodnutí úrad návrh navrhovateľa zamietol, pretože nezistil dôvody pre uloženie nápravného opatrenia, avšak predseda úradu rozkladom napadnuté rozhodnutie pre nedostatok dôvodov spôsobujúcich vadu nepreskúmateľnosti zrušil a vec vrátil na nové prerokovanie, kedy bol úrad viazaný sa konkrétne vyjadriť k získaným odborným stanoviskám a preskúmateľným spôsobom uviesť, ktoré stanoviská a závery považuje za priliehavé posudzovanej veci a prečo. Vzhľadom na vykonané prešetrenie trhu však úrad nemohol považovať ekonomické dôvody pre vylúčenie DUPS/DRUPS s alternátorom uloženým na dvoch ložiskách za odôvodnené a oprávnené (v tejto veci nebolo možné urobiť jednoznačný paušálny záver), súčasne úrad zdôraznil, že rovnako nešlo odhliadnuť od skutočnosti, že finančnú rovinu zadávateľ zohľadňoval aj v rámci hodnotenia ponúk (zadávateľ čiastočne hodnotil aj náklady životného cyklu - záručný a pozáručný servis).
Úrad na základe informácií získaných v rámci prešetrenia tiež konštatoval, že požiadavku na jednoložiskový alternátor, a to aj s prihliadnutím k zásade primeranosti, nemožno považovať za odôvodnenú. Hoci niektoré zistené dielčie skutočnosti svedčili o výhodnosti jednoložiskového alternátora, boli tu naopak aj skutočnosti svedčiace v prospech dvojložiskového alternátora. Z odborných vyjadrení, ktorými úrad disponoval, bolo zjavné, že nemožno urobiť ani jednoznačný záver, ktoré technické riešenie je výhodnejšie, pretože tento záver by bol len skratkovitý, pretože vo vzťahu k DUPS/DRUPS nemožno izolovane posudzovať, ktoré technické riešenie je výhodnejšie. Vždy ide o kumuláciu viacerých okolností (technických vlastností), ktoré zadávateľ takto individuálne stanovenou požiadavkou ani nie je schopný rozkryť. Naopak s prihliadnutím k situácii na relevantnom trhu bolo nutné konštatovať, že predmetná požiadavka zadávateľa zásadným spôsobom limitovala dodávateľa nedisponujúceho jednoložiskovým alternátorom, avšak inak
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).