Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Právna úprava klinického skúšania liekov v Slovenskej republike
Dátum: Rubrika: Právo
„Slovensko patrí medzi krajiny s vysokým počtom pacientov zaradených do klinických skúšaní na počet obyvateľov. V súčasnosti by to mohlo byť až 9 000 Slovákov ročne.“ [1]
Podľa výročnej správy ŠÚKL z roku 2016 najčastejším zameraním klinického skúšania na Slovensku boli v nasledovnom poradí neurologické ochorenia, duševné poruchy, onkologické ochorenia, reumatické ochorenia, ulcerózna kolitída, kardiologické ochorenia, kožné ochorenia, diabetes II. typu, očné ochorenia, astma bronchiálna a Crohnova choroba. [2]
Najvšeobecnejším pojmom relevantnej slovenskej právnej úpravy, [3] zahŕňajúcim aj klinické skúšanie lieku, [4] je tzv. biomedicínsky výskum, upravený zákonom č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v z. n. p. (ďalej len „zákon o zdravotnej starostlivosti“). V zmysle tohto zákona ide o výskumnú činnosť v oblasti biológie, medicíny, farmácie, ošetrovateľstva, pôrodnej asistencie a psychológie, ktorá môže ovplyvniť fyzické alebo psychické zdravie účastníka biomedicínskeho výskumu. [5] Právna úprava biomedicínskeho výskumu je ďalej formulovaná obdobne ako okolnosť vylučujúca protiprávnosť podľa zákona č. 300/2005 Z. z. (ďalej len „Trestný zákon“), [6] na ktorú sú kladené požiadavky:
- vedecké (vedecké zdôvodnenie, vedecká kvalita, vykonanie pod vedením kvalifikovaného výskumného pracovníka v súlade s vedeckými princípmi),
- etické (vykonanie pod vedením kvalifikovaného výskumného pracovníka v súlade s etickými princípmi, posudzovanie a schvaľovanie etickou komisiou, prednosť záujmov účastníka výskumu pred záujmami vedy a spoločnosti),
- zákonné (explicitne vyjadrené v zákone o zdravotnej starostlivosti, [7] ako aj implicitné).
1. Ústava
Podľa hierarchie právnych predpisov možno za právny rámec biomedicínskeho výskumu a klinických štúdií považovať ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „ústava“). Ústava poskytuje ochranu základných ľudských práv a slobôd, pričom v súvislosti s biomedicínskym výskumom možno za relevantné považovať články o ochrane života, zdravia, nedotknuteľnosti osoby a zachovaní ľudskej dôstojnosti. [8] Nedodržanie predmetných ústavných práv a zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov znamená prekročenie rámca dovoleného rizika ako okolnosti vylučujúcej protiprávnosť a vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti podľa Trestného zákona, resp. aj občianskoprávnej zodpovednosti podľa zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov. Po vyčerpaní riadnych opravných prostriedkov v trestnom, resp. občianskom práve môže navyše osoba, ktorej boli ústavné práva porušené a pri splnení príslušných požiadaviek, podať sťažnosť na Ústavný súd SR.
2. Medzinárodné zmluvy s prednosťou pred zákonom
Hierarchicky sú na druhom mieste v záväznosti právnych predpisov medzinárodné zmluvy podľa Čl. 7 (5) ústavy. [9] Medzinárodnou zmluvou s prednosťou pred zákonom je Dohovor o ochrane ľudských práv a dôstojnosti človeka v súvislosti s aplikáciou biológie a medicíny, [10] ku ktorému bol prijatý aj Dodatkový protokol týkajúci sa biomedicínskeho výskumu. [11] Dohovor upravuje najmä problematiku základných ľudských práv a etických princípov v biomedicíne, princípy informovaného súhlasu a transplantácie.
3. Európske právo
Hierarchicky nižšie postavené ako medzinárodné zmluvy je európske právo. V roku 2014 bolo prijaté nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie č. 536/2014 o klinickom skúšaní liekov na humánne použitie, ktorým sa zrušila smernica 2001/20/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 4. apríla 2001 o aproximácii zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení členských štátov týkajúcich sa uplatňovania dobrej klinickej praxe počas klinických pokusov s humánnymi liekmi. Predmetné nariadenie má nadobudnúť účinnosť v októbri 2018, [12] od kedy bude platiť jeho prednosť pred vnútroštátnym právom, ktoré mu bude musieť byť prispôsobené a ktoré je t. č. v súlade so smernicou 2001/20/ES. Aj po vstupe nariadenia do účinnosti bude však ďalšie tri roky záväzná predmetná smernica, a to ak bola žiadosť o klinické skúšanie podaná pred nadobudnutím účinnosti (nie skôr než 28. mája 2016) a ak bola žiadosť podaná do jedného roku odo dňa nadobudnutia účinnosti, ak si sponzor zvolil starý systém. [13]
Kritika smernice a dôvod prijatia nariadenia vyplýva zo samotného rozdielu prameňov európskej únie, keďže prijatím smernice nemohlo dôjsť k takej harmonizácii práva členských krajín EÚ, ako prijatím nariadenia. Nariadenie je všeobecne záväzný právny akt, ktorý je priamo aplikovateľný vo všetkých členských štátoch. Nedochádza teda k jeho transpozícii (prebratiu) do vnútroštátneho právneho poriadku ako v prípade smernice, ktorá je pre určený členský štát záväzná pokiaľ ide o želaný výsledok, pričom voľba formy a prostriedku jeho dosiahnutia je ponechaná na vnútroštátnych orgánoch, čo v dôsledku rôznej implementácie automaticky nevedie k jednotnosti.
V roku 2012, keď Európska komisia navrhla vytvorenie novej právnej úpravy, priamo definovala ďalšie nedostatky existujúcej smernice 2001/20/ES, a to prílišnú byrokraciu, v dôsledku ktorej došlo v rokoch 2007 – 2011 k poklesu vykonávania klinických štúdií v Európe o 25 %, zvýšeniu ich nákladov a predlžovaniu času ich zahájenia, čo viedlo k posilneniu postavenia Ázie, Južnej Ameriky a Ruska ako krajín so zvyšujúcim sa trendom vykonávania klinických štúdií. [14] Kritika predmetnej smernice bola dokonca použitá ako argument na vystúpenie Veľkej Británie z Európskej únie v predreferendových diskusiách o Brexite. [15]
K základným inováciám novej európskej právnej úpravy možno zaradiť najmä:
- Dôslednejšiu terminológiu (napr. podľa Čl. 2 ods. 2) klinické skúšanie a klinická štúdia už nebudú synonymami. Klinická štúdia sa bude používať ako všeobecný pojem s dvoma známymi podmnožinami, a to klinickým skúšaním a neintervenčnou štúdiou a novou podmnožinou na ich pomedzí, nízkointervenčným klinickým skúšaním, pri ktorom sú pacienti vystavení nižšiemu riziku, a preto budú regulačné požiadavky menej prísne. [16] Nariadenie sa týka (intervenčných) klinických skúšaní a nereguluje neintervenčné štúdie ani medicínske prístroje, ak nie sú súčasťou klinického skúšania. Novým pojmom je napr. sprievodný liek, ako aj odlišovanie dočasného prerušenia klinického skúšania od pozastavenia klinického skúšania).
- Zjednodušenie a zefektívnenie povoľovacieho konania (podľa Čl. 80 sa vytvára portál
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.