Podkladom pre obsah rozhodnutia v správnom procese sú jednotlivé dôkazy, ktoré ÚVZ SR nadobudol právne súladným spôsobom.
PRÍKLAD 1
Účastník správneho konania predložil ÚVZ SR v odvolacom správnom konaní listinu, žiadosť, ktorá neobsahovala všetky obsahové náležitosti podľa právnej úpravy. Preto ÚVZ SR uvedenú listinu, ktorá bola úradným podaním, nebral do úvahy a nezohľadňoval ju ako dôkaz v danom prípade. S uvedeným postupom účastník správneho konania nesúhlasil s tým, že v prípade, že by bol ÚVZ SR poučený, mohol dané podanie podľa jeho pokynov náležite upraviť. Konal v tomto prípade ÚVZ SR v súlade s platným právom?
Proces dokazovania je podstatným štádiom správneho konania, pretože vďaka nemu jednotliví účastníci správneho konania môžu preukázať pravdivosť svojich tvrdení a taktiež možno dospieť k náležitému zisteniu predmetu správneho konania. Správne konanie je z hľadiska dôkazného konania procesným konaním, v rámci ktorého je potrebné k pojmu "dôkazný prostriedok" pristupovať extenzívnym výkladom.
Význam listín súvisí aj s ich schopnosťou preukazovať tvrdenia v správnom konaní. V § 3 ods. 5 správny poriadok ustanovuje, že rozhodovanie správnych orgánov musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného skutkového stavu veci, ktorý môže byť preukázaný aj listinnými dôkaznými prostriedkami. Správny orgán pritom musí dbať na to, aby v skutkovo zhodných alebo podobných veciach nevznikali neodôvodnené rozdiely v rozhodovaní správneho orgánu. Uvedené ustanovenie správneho poriadku predstavuje napĺňanie princípu materiálnej pravdy a zisťovanie skutkového stavu veci na základe objektívnych aspektov dôkazného konania.
Pri zisťovaní materiálnej pravdy sú veľmi podstatnými aj listinné dôkazné prostriedky, akými sú rôzne osvedčenia, posudky, stanoviská, odporúčania a iné listiny.
Pritom všeobecné náležitosti pre každé podanie v správnom konaní, teda aj pre podanie v písomnej forme, ktoré je listinou, ustanovuje § 19 ods. 2 správneho poriadku. Podľa uvedeného ustanovenia má každé podanie v správnom konaní, teda aj listina, obsahovať tieto náležitosti: kto podanie podáva, akej veci sa týka a čo sa podaním navrhuje. Osobitné právne predpisy však môžu ustanoviť aj iné náležitosti listiny.
V určitých prípadoch zákon ustanovuje náležitosti listiny taxatívnym právnym výpočtom, teda presným výpočtom, v určitých prípadoch je uprednostnený demonštratívny právny výpočet náležitostí listiny.
______________________________
Podľa § 19 ods. 3 správneho poriadku platí, že pokiaľ listina neobsahuje všetky náležitosti, ktoré predpisuje právny poriadok, správny orgán pomôže účastníkovi konania tieto nedostatky odstrániť alebo ustanoví procesnú lehotu, ktorú má účastník správneho konania na opravu alebo doplnenie neúplného alebo nesprávneho podania. Taktiež upovedomí účastníka správneho konania, že v prípade, že v určenej lehote neopraví nedostatky predloženého podania, správne konanie zastaví a nebude v ňom pokračovať. V kontexte uvedeného teda neplatí, že správny orgán automaticky zastaví správne konanie, keď mu príde podanie, ktoré neobsahuje všetky náležitosti podľa § 19 ods. 2 správneho poriadku alebo osobitnej právnej úpravy.
______________________________
Preto možno uviesť, že ÚVZ SR, ktorý je odvolacím správnym orgánom, v tomto prípade nekonal v súlade s platným právom a účastník konania mal pravdu, keď tvrdil, že mal byť poučený o nedostatkoch podania a mala mu byť určená lehota na nápravu podania.
Taktiež je podľa § 19 ods. 1 správneho poriadku potrebné dodržať formu ustanovenej listiny, pokiaľ ju predpisuje právny poriadok. Ide napríklad o prípady, keď sa majú použiť špecifické formuláre, ktoré ustanoví osobitná právna úprava.