Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Komunikácia lekára s onkologickým pacientom ovplyvňujúca dodržiavanie liečebného režimu
Dátum: Rubrika: Ekonomika a manažment
V článku hodnotíme výskum uvedenej problematiky, ktorý prebiehal na Otorinolaryngologickej klinike vo Fakultnej nemocnici s poliklinikou s. Cyrila a Metoda v Petržalke v rokoch 2008 a 2009.
V článku hodnotíme výskum uvedenej problematiky, ktorý prebiehal na Otorinolaryngologickej klinike vo Fakultnej nemocnici s poliklinikou s. Cyrila a Metoda v Petržalke v rokoch 2008 a 2009.
Podmienkou zmysluplnej a efektívnej liečby je správna komunikácia medzi lekárom a pacientom. Ak pacient nepochopí podstatu svojej choroby, nerozumie jej liečbe, nemá dôveru k lekárovi a ošetrujúcemu personálu, môžu byť dosiahnuté liečebné výsledky rozčarovaním pre obe strany.
Komunikácia neprebieha iba priamo s pacientom ale aj s jeho príbuzným, alebo podporujúcim človekom. Niekedy vedie k dôkladnejšiemu vysvetleniu závažnosti onkologickej choroby a jej prognózy skôr príbuzným ako chorému.
Na prvý pohľad často skryté komunikačné produkty, ktoré sú významné pre výsledok interakcie, sú očakávania pacientov, ich skúsenosti a postoje. [9] Tieto sa nevytvárajú iba v priebehu poskytovania zdravotnej starostlivosti, ale aj pred ňou. [10] Teoretické vedomosti a praktické schopnosti pacientov sú závislé aj od výchovy k zdraviu a podpory zdravia, ktorá je obvyklá alebo normálna v prostredí, v ktorom žijú. [13, 14, 17] Zdravotné uvedomenie je v skupine pacientov so zhubnými nádormi hlavy a krku zvyčajne nízke.
Príprava ľudí na výkon práce zdravotníka, sociálne prostredie, v ktorom sa služby poskytujú, emocionálny náboj, súvisiaci s poskytovaním zdravotnej starostlivosti aj profesionálny stres sú špecifické charakteristiky, ktoré určujú výnimočnosť a náročnosť manažmentu ľudských zdrojov, zúčastňujúcich sa poskytovania zdravotnej starostlivosti. [1, 2, 12, 13, 17, 18]
V článku sa venujeme zhodnoteniu všetkých uvedených aspektov komunikácie medzi pacientom a lekárom.
Pravidlá doporučenej efektívnej komunikácie medzi lekárom a pacientom možno interpretovať v skrátenej podobe nasledovne:
- lekár pozorne počúva pacienta,
- lekár pacientovi podá jasné a zrozumiteľné informácie a poučenie o chorobe a liečení,
- lekár pomocou spätnej väzby zisťuje, či pacient porozumel,
- lekárovým cieľom je vzbudiť v pacientovi pocit dôvery,
- lekár povinne zachováva dôvernosť informácií získaných od pacienta,
- lekár rešpektuje pacientove priania a rozhodnutie a zaznačí ich do dokumentácie v zmysle zákona,
- lekár vykonáva profesiu v zmysle zákona a lekárskeho kódexu.
Komunikačné prekážky medzi lekárom a pacientom
Nepochopenie informácie
Problémom komunikácie medzi lekárom a pacientom je rozdielnosť intelektuálneho potenciálu lekára a pacienta. Prijímateľ nechápe komunikovaný obsah, ak vysielateľ používa príliš odborný jazyk, cudzie slová, komplikované vyjadrovanie, nevhodné príklady a podobne. [3]
Ak lekár oboznamuje pacienta s diagnózou jeho choroby a používa len odborné medicínske výrazy, pacient si domýšľa obsah komunikovaného, pretože z rôznych dôvodov nechce skutočnosť priznať.
Súčasťou výkonu profesie lekára je poskytnúť informáciu o zdravotnom stave a poučenie pacientovi zrozumiteľným jazykom. [22]
Veľmi dôležitou komunikačnou fázou je verifikácia. V tejto fáze lekár pacientovi detailne vysvetľuje pojmy, ktorým pacient nerozumie a zároveň si overuje, či po vysvetlení pojmov pacient porozumel svojej diagnóze a navrhovanej liečbe.
Nedostatky v komunikácii a právnom vedomí pacienta a lekára
Pacient má právo sa aj na základe informácií a poučenia lekára rozhodnúť o súhlase alebo nesúhlase s liečením (až na výnimky vyplývajúce zo zákona, kedy je liečenie možné aj bez súhlasu pacienta). Poučenie musí byť poskytnuté na adekvátnej úrovni pre pochopenie pacienta. Druh poučenia, jeho spôsob a výsledok sú zdokumentované lekárom v zázname. Musia byť súčasťou dokumentácie pacienta podľa zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti a o zmene niektorých zákonov v z. n. p. [1, 21, 23, 24 ]
Nedôvera a noncompliance
Pacient prichádza za lekárom so svojímzdravotným problémom. Je rozhodnutý počúvať lekárove informácie, poučenia a dodržiavať nariadenia k riešeniu svojho zdravotného problému. [4
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.