Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
O pomoc žiadajú najmä mladí ľudia, po novom tiež zdravotníci
Kategória: Spravodajstvo Autor/i: TASR
Bratislava 5. decembra (TASR) – Krízové linky IPčko, Krízová linka pomoci a Dobrá linka zaznamenali od začiatku pandémie zhruba 35-percentný nárast depresívnych syndrómov, a to najmä u mladých ľudí. Väčšinu kontaktov tvorili práve mladí do 30 rokov, no o pomoc žiadajú čoraz intenzívnejšie aj zdravotníci. TASR o tom informoval riaditeľ občianskeho združenia IPčko Marek Madro.
"Aktuálne na našich linkách pomoci a v krízových službách zaznamenávame obrovský nápor žiadostí o pomoc a čoraz intenzívnejšie aj zo strany zdravotníkov v prvej línii, ktorí denne čelia obrovskému tlaku, strachu a vyčerpaniu," priblížil Madro. Dodal, že celkovo od začiatku pandémie linky zaznamenali 110.000 telefonátov. Vyše 74 percent všetkých kontaktov na linkách bolo s mladými ľuďmi do 30 rokov, pričom takmer 40 percent bolo s deťmi do 18 rokov.
Najčastejšie sa prosby o pomoc týkali pocitov osamelosti a strachu (18,5 percenta), myšlienok na ukončenie života (12 percent) a sebapoškodzovania (7 percent), ktoré podľa Madra v dôsledku pandémie, lockdownu a zatvorených škôl stúpli práve v skupine mladých ľudí. "Mnoho mladých ľudí hovorí s odbornými poradcami o strate blízkych, strachu z ohrozenia a nákazy COVID-19," ozrejmil.
"Pracovať s ľuďmi, ktorí už nevidia východisko zo svojich ťažkostí, alebo s tými, ktorí sú zneužívaní, týraní, s tými, ktorí sa nedokážu preniesť cez stratu niekoho blízkeho a podobne, dokáže byť veľmi náročné aj pre pomáhajúceho pracovníka, ktorý takýto rozhovor vedie. O to náročnejšie to je, keď treba pre dobro klienta komunikovať so záchranármi alebo orgánmi činnými v trestnom konaní, prípadne s inštitúciami sociálnoprávnej ochrany," skonštatoval riaditeľ IPčka.
Lepšej komunikácii a posilneniu spolupráce so záchrannými zložkami mal pomôcť aj projekt s názvom Legislatívne ukotvenie liniek dôvery a spolupráca so záchrannými zložkami štátu, ktorý realizovala Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou.
V rámci projektu uskutočnilo OZ IPčko školenia krízovej intervencie pre odborníkov, pracovné stoly s aktérmi rôznych rezortov a vypracovali tiež odborného sprievodcu. "Je určený tým, ktorí sa vo svojej práci stretávajú s náročnými a krízovými situáciami a majú odhodlanie sa odborne pripraviť na zvládnutie kríz a privolanie záchranných zložiek v momente akútnej krízy," priblížil Madro.
Ďalšou aktivitou bolo usporiadanie Medzinárodnej odbornej online konferencie Oznamovacia povinnosť na linkách pomoci. "Formou videopríspevkov a moderovanej online diskusie sme spojili odborníkov zo Slovenska a zo zahraničia, aby zdieľali svoje poznatky a skúsenosti týkajúce sa oznamovacej povinnosti na linkách pomoci," vysvetlil psychológ Boris Katrušín.
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.
Archív článkov
Aktuality
Inovatívny systém ePN prekročil významný míľnik v digitalizácii práceneschopnosti
Sociálna poisťovňa
Finančná podpora pre agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti
Ministerstvo zdravotníctva SR