Zmeny v ľudskej spoločnosti v posledných desaťročiach minulého storočia sa dávajú do súvislosti najmä s IKT. To vzbudzuje dojem, že sa IKT objavili až v tomto období. Presnejšie však platí, že odkedy človek vynašiel písmo a začal používať vizuálne, zvukové a iné signály na komunikáciu na diaľku, možno hovoriť o prvých IKT. Definíciou pojmu "informačno-komunikačné technológie" sa zaoberá množstvo autorov pôsobiacich najmä v rámci vedných odborov informatiky.
3)
Jedným z prvých vedcov, ktorý použil tento pojem, bol Alvin Toffler vo svojej knihe
The Third Wave
z roku 1980. Prostredníctvom tohto výrazu sa snažil opísať neďalekú budúcnosť, tzv. tretiu vlnu vývoja ľudskej spoločnosti, ktorá prichádza po preindustriálnom (agrárnom) a industriálnom štádiu, pričom toto nazval "postindustriálne obdobie". Pojem "informačno-komunikačné technológie" sa skladá z dvoch častí, ktorými sú "informačné technológie" a "komunikačné technológie".
"Informačné technológie"
sa chápu ako termín používaný na popis prvkov vybavenia (
hardvér
) a počítačových programov (
softvér
), ktoré nám umožňujú pristupovať, získavať, ukladať, organizovať, manipulovať a prezentovať informácie elektronickým spôsobom. Do kategórie hardvéru spadajú napríklad osobné počítače, skenery či digitálne kamery.
4)
Do kategórie softvéru možno zaradiť programy na ukladanie dát a multimediálne programy.
"Komunikačné technológie"
sa vnímajú ako termín používaný na popis telekomunikačného vybavenia, prostredníctvom ktorého môžu byť
informácie sprístupňované
.
4)
Ide najmä o telefóny, faxy alebo televíziu. V súčasnosti sa najčastejšie stretneme s používaním spojeného výrazu "informačno-komunikačné technológie". Veda a technika sa totiž v tejto oblasti posúvajú ustavične ďalej, zabezpečujú vývojové premeny a rozširujú chápanie IKT. Ako príklad možno uviesť mobilný telefón, ktorý sa zaraďuje medzi komunikačné technológie, keďže prostredníctvom neho možno prijímať a odovzdávať informácie. Okrem tejto funkcie však mobilný telefón v súčasnosti slúži aj na zber a spracovanie informácií, keďže sa stal prostriedkom na pripojenie k celosvetovej sieti internet. Z toho dôvodu možno mobilný telefón začleniť nielen medzi komunikačné technológie, ale aj medzi informačné technológie. Opačne táto skutočnosť platí najmä v prípade počítačov, ktoré boli primárne určené na ukladanie, spracovávanie či archivovanie informácií a dnes ich možno využívať aj na komunikáciu, a to pomocou rôznych softvérových programov fungujúcich prostredníctvom internetu. Súčasný proces v oblasti IKT tak nesmeruje iba k neustálemu vývoju nových prostriedkov, ale tiež k integrácii súčasných technológií a k vytváraniu funkčných systémov v informačnej spoločnosti.
5)
Okrem doktrinálnej charakteristiky pojmov existuje aj právna úprava, ktorá definuje niektoré technické výrazy z oblasti informačných technológií z hľadiska práva. Sú nimi napríklad
"informačná technológia"
a
"informačný systém"
, ktoré sú vymedzené v zákone č.
95/2019 Z.z.o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o ITVS"). Za
informačnú technológiu
môžeme podľa tohto zákona považovať prostriedok alebo postup, ktorý slúži na
spracúvanie údajov alebo informácií v elektronickej podobe
, najmä informačný systém, infraštruktúra, informačná činnosť a elektronické služby.
6)
Informačný systém
, ako jeden z príkladov informačnej technológie, predstavuje funkčný celok zabezpečujúci
cieľavedomú a systematickú informačnú činnosť prostredníctvom technických a programových prostriedkov
.
6)
Uvedený zák