Povinnosť zabezpečiť pre osoby so zdravotným postihnutím prístup k osobnej asistencii, je realizovaná poskytovaním peňažného príspevku na osobnú asistenciu na základe zákona č.
447/2008 Z.z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č.
447/2008 Z.z."). Keďže zákon upravuje kompenzácie ťažkého zdravotného postihnutia, základnou podmienkou pre priznanie príspevku je uznanie za osobu s ťažkým zdravotným postihnutím. Ťažkým zdravotným postihnutím (ďalej len "ŤZP") podľa zákona č.
447/2008 Z.z.je ochorenie alebo úraz, ktoré spôsobuje dlhodobý nedostatok telesných, zmyslových alebo duševných schopností (funkčnú poruchu) v miere aspoň 50 %.
9)
Takéto zdravotné postihnutie môže spôsobovať znevýhodnenia (sociálne dôsledky) v štyroch oblastiach rozpoznaných zákonom - mobility a orientácie, komunikácie, zvýšených výdavkov a sebaobsluhy. Príspevok na osobnú asistenciu môže úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len "úrad") priznať osobe s ŤZP, ktorá je odkázaná na pomoc inej osoby pri činnostiach v oblasti sebaobsluhy, starostlivosti o domácnosť, premiestňovania, prepravy, dorozumievania a kontaktu s okolím
10)
uvedených v
prílohe č. 4 zákona č. 447/2008 Z.z.(Zoznam činností na účely určenia rozsahu potrebnej osobnej asistencie, ďalej len "Zoznam"), ak sa tým zároveň naplní účel osobnej asistencie ustanovený zákonom. Tým je aktivizácia, podpora sociálneho začlenenia, podpora nezávislosti a možnosti rozhodovať sa a ovplyvňovať plnenie rodinných rolí, a vykonávanie pracovných, vzdelávacích a voľnočasových aktivít. Osobnú asistenciu nie je možné podmieňovať druhom, stupňom alebo závažnosťou zdravotného postihnutia, a preto nie je možné vopred vymedziť, že určité zdravotné postihnutie je nezlučiteľné s dosiahnutím účelu osobnej asistencie. To, či v konkrétnom prípade žiadateľa o príspevok na osobnú asistenciu je alebo nie je možné dosiahnuť zákonom sledovaný účel, závisí od výsledku lekárskej a sociálnej posudkovej činnosti. Závery lekárskeho a sociálneho posudku sú obsiahnuté v komplexnom posudku, ktorý je podkladom pre rozhodnutie o príspevku.
11)
Peňažné príspevky na kompenzáciu sú fakultatívnymi dávkami, a preto nárok na ich poskytovanie a výplatu vzniká až právoplatným rozhodnutím úradu o ich priznaní.
12)
Rozsah osobnej asistencie "krytý" príspevkom, je vyjadrený počtom hodín, potrebných na vykonanie činností zo Zoznamu, pri ktorých osoba so zdravotným postihnutím potrebuje pomoc asistenta. Do rozsahu hodín osobnej asistencie sa nezapočítava čas, počas ktorého osoba s ŤZP vykonáva zamestnanie
13)
a navštevuje materskú, základnú alebo strednú školu, ani čas, počas ktorého sa jej poskytujú sociálne služby.
14)
Rozsah osobnej asistencie sa určuje na obdobie kalendárneho roka a je najviac 7 300 hodín. Určený ročný rozsah osobnej asistencie si poberateľ príspevku čerpá počas jednotlivých kalendárnych mesiacov podľa svojich potrieb. Príspevok vypláca úrad na základe predloženého výkazu o odpracovaných hodinách osobnej asistencie za predchádzajúci kalendárny mesiac. Výška príspevku predstavuje násobok počtu hodín asistencie v príslušnom mesiaci a sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie; aktuálna výška hodinovej sadzby je 5,20 eur.
15)
Z príspevku užívateľ vyplatí odmenu svojmu osobnému asistentovi, ktorý je povinný potvrdiť jej prevzatie na určenom tlačive.
16)
Úrad môže osobe s ŤZP priznať príspevok na osobnú asistenciu, ale nepridelí jej osobného asistenta. V súlade s účelom osobnej asistencie v zmysle zákona aj Dohovoru, si užívateľ osobnej asistencie vyberá a zaškoľuje svojho asistenta. V prípade, ak s tým potrebuje pomoc, môže využiť službu sprostredkovania osobnej asistencie, poskytovanú na základe
zákona o sociálnych službách.
17)
Sprostredkovanie osobnej asistencie môže vykonávať poskytovateľ sociálnej služby aj prostredníctvom agentúry osobnej asistencie zriadenej na tento účel.