Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Aktuality

Zdravotné poisťovne plánujú rok 2025 uzavrieť ziskami

Kategória: Spravodajstvo Autor/i: UDZS SR

Zdravotné poisťovne doručili Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „úrad“) svoje obchodno-finančné plány na rok 2025 v zákonnej lehote. Podľa nich všetky tri zdravotné poisťovne: Všeobecná zdravotná poisťovňa, a. s. (ďalej len „VšZP“), DÔVERA zdravotná poisťovňa, a. s. (ďalej len „ZP Dôvera“) a Union zdravotná poisťovňa, a. s. (ďalej len „ZP Union“) plánujú dosiahnuť v roku 2025 kladný výsledok hospodárenia. Z predloženého obchodno-finančného plánu ZP Dôvera je zrejmé, že spoločnosť v roku 2025 plánuje výplatu dividendy z nerozdelených ziskov vo výške 29,4 mil. eur. Ostatné zdravotné poisťovne vo svojich obchodno-finančných plánoch neuviedli informácie o plánovanej výplate dividend. Zdravotné poisťovne však vo svojich obchodno-finančných plánoch, obdobne ako v predchádzajúcich rokoch, identifikovali aj viaceré riziká, ktoré môžu ohroziť ich naplnenie. Tie sa výrazne nelíšia od rizík identifikovaných v predchádzajúcich rokoch.

Najvýznamnejšie riziko podľa všetkých zdravotných poisťovní predstavujú opäť náklady na lieky, a to hlavne z dôvodu predpokladanej nedostatočnej realizácie naplánovaných úsporných opatrení. Slovensko vynakladá na lieky v porovnaní s celkovými zdrojmi dlhodobo viac ako ostatné krajiny OECD a v posledných rokoch taktiež došlo ku kategorizácii viacerých nových a aj drahších liekov, čo vedie k zvyšovaniu nákladov na lieky. Rovnaké riziko bolo identifikované zdravotnými poisťovňami aj v predchádzajúcom roku a počas neho došlo k jeho zhmotneniu, keď všetky zdravotné poisťovne vynaložili na lieky viac, ako plánovali vo svojich obchodnofinančných plánoch.

Ďalšie významné riziko zdravotné poisťovne vidia v úsporných opatreniach, ktoré MZ SR zohľadnilo pri stanovovaní limitov v programovej vyhláške. Podľa poisťovní existuje významné riziko, že nebude možné zrealizovať tieto úsporné opatrenia a prostriedky budú v konečnom dôsledku chýbať na úhradu zdravotnej starostlivosti, na ktorú boli pôvodne určené. Zdravotné poisťovne zároveň poukazujú na to, že nemajú kontrolu nad realizáciou týchto úsporných opatrení. Z pohľadu výdavkov zdravotné poisťovne za významné riziko ďalej považujú očakávania poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, predovšetkým v ambulantnom sektore, keďže medziročný nárast výdavkov rozpočtovaný v programovej vyhláške pre ambulantnú zdravotnú starostlivosť nedosahuje ich očakávania.

Ak by sa nároky na navýšenie platieb poskytovateľov zdravotnej starostlivosti premietli do zmlúv so zdravotnými poisťovňami nad rámec medziročného navýšenia zdrojov, môže to viesť k prekročeniu plánovaných nákladov na zdravotnú starostlivosť. Všetky zdravotné poisťovne uvádzajú ako významné riziko aj nenaplnenie makroekonomických a daňových prognóz, predovšetkým z dôvodu prijatých konsolidačných opatrení, čo môže negatívne ovplyvniť prognózované príjmy zdravotných poisťovní.

Ďalším rizikom, ovplyvňujúcim príjmy zdravotných poisťovní, je nedočerpanie platby za poistenca štátu na rozpočtovanú výšku. Zdravotné poisťovne očakávajú, že za poistencov štátu dostanú v úhrne nižšiu sumu, aká je určená v štátnom rozpočte. Tento rozdiel je dôsledkom odlišných mechanizmov, ktoré upravujú tvorbu štátneho rozpočtu a vyplácanie konkrétnych súm jednotlivým zdravotným poisťovniam na základe skutočného počtu ich poistencov. Vyplatenie celej rozpočtovanej sumy za poistencov štátu bude, pravdepodobne, obdobne ako v roku 2024, podmienené zmenou legislatívy. Vyhláška MZ SR č. 64/2025 Z. z. o rozdelení výdavkov verejného zdravotného poistenia podľa jednotlivých typov zdravotnej starostlivosti na rok 2025 (tzv. programová vyhláška) nadobudla účinnosť 1. apríla 2025.

Zdravotné poisťovne majú povinnosť predložiť obchodno-finančné plány do 31. marca 2025. Pri ich príprave teda vychádzali z návrhu programovej vyhlášky, ktorá je základom pre stanovenie očakávaných nákladov v jednotlivých segmentoch zdravotnej starostlivosti. Medzi predloženými obchodno-finančnými plánmi a programovou vyhláškou teda existujú rozdiely, úrad však predpokladá, že zdravotné poisťovne budú plniť všetky legislatívne rámce súvisiace s poskytovaním a úhradou zdravotnej starostlivosti. Od rôznych strán v sektore však zaznieva, že zdroje alokované programovou vyhláškou nie sú dostatočné, či už celkovo, alebo pre jednotlivé typy zdravotnej starostlivosti. Zdravotné poisťovne zároveň upozorňujú, že naplnenie ambicióznych úsporných opatrení v plnej miere bude náročné a vzhľadom na predchádzajúce skúsenosti a po zohľadnení časového hľadiska až nereálne.

Ak sa začnú riziká identifikované zdravotnými poisťovňami v obchodno-finančných plánoch v priebehu roka 2025 materializovať, bude to mať negatívny vplyv na ich hospodárenie. Úrad bude v rámci svojich kompetencií intenzívne sledovať, ako sa vyvíja ekonomická situácia v poisťovniach a ako si plnia svoje zákonné povinnosti. Ak by hospodárenie zdravotných poisťovní viedlo k stratám a následne k poklesu vlastného imania pod minimálnu hodnotu základného imania, 16,6 milióna eur, úrad prikročí k nariadeniu ozdravného plánu v súlade so svojimi zákonnými kompetenciami.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.